en

Kategorie redakcyjne

Uwagi komentujące poszczególne problematyczne miejsca w tekście utworu są w mUltimate Chopin oznaczane kolorowymi punktami. Te, które dotyczą kwestii mających istotny wpływ na ustalenie tekstu dzieła, sygnalizowane są nieco większymi okrągłymi tarczkami, zaś największe z nich zarezerwowane są dla miejsc, w których występujące w źródłach warianty tekstu mogą znacząco wpłynąć na kształt dźwiękowy danego fragmentu.

Oznaczane kolorami kategorie sygnalizują zakres i typ problematyki redakcyjnej związanej z tematem uwagi:

  1.  Niejasności graficzne – w oznaczonym miejscu przynajmniej jedno ze źródeł zawiera element notacji zapisany nieprawidłowo i przez to niemożliwy do jednoznacznej interpretacji. Najczęściej dotyczy to rękopisów i różnych znaków interpretacyjnych o budzącym wątpliwości umiejscowieniu, np. łuków zaczynających lub kończących się w miejscu niepowiązanym graficznie z żadną nutą czy widełek dynamicznych o ramionach wyraźnie różnej długości. Znacznie rzadziej występują nuty o trudnej do określenia wysokości. Niejasnością graficzną będzie także nieczytelny dopisek w egzemplarzu lekcyjnym.
  2.  Interpretacje merytoryczne mają zastosowanie, gdy zapis któregoś źródła jest wprawdzie jednoznaczny, ale z pewnością lub przypuszczalnie błędny. Niewątpliwe błędy dotyczą najczęściej pominiętych znaków chromatycznych lub rytmu.
  3.  Różnice w źródłach to wprawdzie najczęstsze spośród sytuacji skupiających uwagę redaktora, ale na ogół nie będące przyczyną trudnych problemów, gdyż większość z nich wynika z łatwych do wyjaśnienia błędów przy przepisywaniu lub sztychowaniu.
  4.  Adiustacje redakcyjne identyfikują miejsca, w których zmian (najczęściej uzupełnień) tekstu głównego lub tekstów poszczególnych źródeł dokonali redaktorzy portalu mUltimate Chopin.
  5.  Poprawki i zmiany dokumentują miejsca, w których Chopin wprowadzał zmiany. Mogą to być np. poprawki w autografie, korekty w jednym z wydań lub inne sytuacje, w których z pewnością lub dużym prawdopodobieństwem autentyczne wersje źródeł różnią się między sobą.
  6.  Informacje źródłowe i stylistyczne to najróżniejsze informacje dotyczące charakterystycznych cech poszczególnych źródeł i ich grup, a także przykłady charakterystycznych dla Chopina zwrotów melodycznych, harmonicznych i in.
Pierwsze cztery z powyższych kategorii odpowiadają kolejnym etapom pracy redakcyjnej zmierzającej do ustalenia tekstu odzwierciedlającego intencję Chopina. Piąta jest dokumentacją procesu twórczego Chopina, szósta – pewnych cech jego stylu i charakterystycznych sytuacji źródłowych.
Zdarza się bardzo często, że jedna uwaga należy do kilku kategorii. Jest wówczas oznaczona kolorem tej, która ma najniższy numer na powyższej liście.